zaterdag 10 mei 2014

Kan ik zelf Roqya doen?




Een veel voorkomende fout bij mensen, is dat zij denken dat Roqyah alleen
door een raaqi gedaan kan worden, dit terwijl het meer aanbevolen is om
Roqyah voor jezelf te doen.
Het doen van Roqyah is een daad van aanbidding, indien je dit aan jezelf
overlaat is het dus beter.
Voordat iemand gaat beginnen om zichzelf met Roqyah te behandelen,
dient hij de volgende zaken in acht te houden.
- Reiniging van het huis, hiermee wordt bedoeld dat er zich in het huis
geen zaken mogen bevinden die de genezing van ALLAH kunnen
weghouden. Dit is logisch omdat men niet moet verwachten dat ALLAH
hulp zal bieden, als er zich zaken in het huis bevinden waarvan men weet
dat er dingen zijn, die behoren tot de verboden zaken.
Een voorbeeld van deze zaken is afbeeldingen van levende wezens, het is
overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei:
“ De Engelen zullen een huis niet betreden waarin zich een hond of
afbeeldingen (van levende wezens) bevinden”.( Al-Bukhari)
De uitzonderingen die hierop door de geleerden zijn gegeven zijn:
Foto’s van identiteitsbewijzen, eventuele boeken waaruit men toegestane
kennis haalt zoals encyclopedieën,  en speelgoed voor kinderen.
Iemand die Roqyah doet in een huis waarin zich afbeeldingen bevinden,
doet dus Roqyah in een huis waarin zich geen Engelen bevinden, en een
huis waarin geen Engelen zitten, is gevuld met Shayatien.
Een andere zaak wat uit het huis verwijdert dient te worden is muziek,
muziekinstrumenten, dvd’s van films, al deze zaken roepen op naar de
ongehoorzaamheid aan ALLAH en nodigen de Shayatien uit in het huis.
Vaak zie je dat mensen die bezeten zijn geen afscheid kunnen nemen van
muziek, maar Wallahi, deze muziek is niks anders dan de stem van Iblies
zelf, het is haram en behoort tot de grote zondes in de islam om naar
muziek te luisteren, en iemand die muziek beluistert zijn hart zal sterven en
verstenen en zal niet vatbaar zijn voor imaan of kennis, laat staan dat deze
persoon nut zal vinden in de Roqyah.
Muziek is verder de deur naar andere zondes, het is de Adhaan van
Iblies (moge ALLAH hem vervloeken), het is Iblies zijn Qoran, en alle 4
Imams hebben het haram verklaard en als een grote zonde en dit is ook de
mening van de Sahaba (moge ALLAH tevreden over hen zijn).
Verder dienen er in het huis geen zaken te zijn die haram zijn, zoals
sigaretten, alcoholische dranken enz, enz.
- Reiniging van het lichaam, hiermee bedoelen we het dragen van kleding
die toegestaan is, kleding afkomstig van halal geld, maar ook voedsel dat
halal is.
De broeders dienen toegestane kleding te dragen, niet te strakke kleren, of
kleding waarmee je de Kuffaar imiteert, kleding met Kufr symbolen of
kleding waarmee je iemand idoliseert, zoals voetbalshirtjes en dergelijke.
En de zusters dienen hun hijaab te dragen, en met hijaab bedoelen we niet
alleen een hoofddoek, een hijaab is voor het hele lichaam, en het minimale
van de hijaab is de ghimaar en het beste is de niqaab, en als een vrouw
behandeld wordt door een raaqi dient ze helemaal bedekt te zijn ook haar
gezicht, handen en voeten.
De kleding dient ruim en wijd te zijn, niet aandacht trekkend, niet
doorzichtig, niet de Kufar imiterend.
En deze kledingvoorschriften gelden natuurlijk altijd, niet alleen wanneer
je Roqyah gaat doen, veel zusters dragen een hoofddoek, en daaronder zie
je strakke jeans, rokjes en weet ik veel wat, ik vraag me dan altijd af wie
probeer je in de maling te nemen, hoe kan een zuster haar haren bedekken,
en zaken van haar lichaam verhullen die tot de meest intiemste plekken
behoren van het vrouwelijk lichaam, zoals ik al zei, de ghimaar is het
minimale.
Bij het eten dient men alleen te eten wat halal is, en wat gekocht is met
halal, in een mate die niet beschadigend is voor het lichaam.
Als we bovenstaande zaken gaan bekijken en ze in het licht zetten van de
volgende overlevering, dan zullen we het belang zien van bovenstaande
zaken.
Het is overgeleverd door de Profeet (vrede zij met hem) dat er een man was
en hij was een reiziger die op een lange vermoeiende reis was en hij had
hulp nodig, deze man richtte zijn handen in de lucht en zei, O mijn Heer, O
mijn Heer! Maar zijn eten was haram, zijn drinken was haram en al zijn
voeding was haram, dus hoe kan zijn doe’a geaccepteerd worden? (Muslim).
Bij bovenstaande man waren 3 zaken aanwezig die ervoor zorgen dat een
smeekbede verhoord wordt:
- Heffen van de handen in de lucht

- Doe’a van een reiziger
- Doe’a van iemand in nood
En toch hebben deze zaken niet geleid naar een verhoorde smeekbede, en
dit komt omdat het drinken van deze man haram was en zijn eten, en alles
wat hij bij zich had. Insha ALLAH ziet nu iedereen het belang van de
zaken die hierboven genoemd zijn, want bij Roqyah wordt veel doe’a
gedaan, en de Roqyah zonder verhoorde doe’a’s is niks.
Toch zien we vaak bij sommige gevallen dat het nagenoeg onmogelijk is
om zichzelf te behandelen, in dat geval is het niet erg als er een
betrouwbare raaqi bij gehaald wordt, met de info in dit boek, moet men
uitstekend in staat zijn om de oplichters te onderscheiden van de ware
raaqis.

Geen opmerkingen: