Tien fouten bij het doen van Roeqya - deel 1
|
Alle Lof zij Allah alleen, en
vrede en zegeningen zij met degene na wie er geen Profeet zal zijn.
Voorts,
De Permanente Commissie voor
het geven van Fataawaa heeft vragen ontvangen die gaan over fouten die
gemaakt worden tijdens het doen van Roeqya. Hieronder de antwoorden die
daarbij horen.
Vraag 1:
Is het toegestaan om te
reciteren over water met saffraan erin? Daar worden vervolgens bladeren in
gedompeld. Deze bladeren worden daarna gedroogd en later weer vermengd met
water om op te drinken?
Antwoord:
Het is niet toegestaan om te
reciteren over water waar saffraan in zit en bladeren eraan toe te voegen om
vervolgens dit drankje aan de mensen te verkopen als medicijn. Men is
verplicht om deze daad te verbieden, omdat hier sprake is van bedrog en het
op een onwettige manier eten van andermans bezit.
Deze manier van Roeqya behoort
niet tot de toegestane en geldige manier waarover sommige geleerden hebben
gesproken. De toegestane manier is namelijk het schrijven van verzen op
bladeren of op iets anders dat rein is. Daarna dient men het volgeschreven
blad in water te dompelen. Dat water wordt dan opgedronken.
Vraag 2:
Is het toegestaan voor degene
die een ander heeft getroffen met het boze oog om aanwezig te zijn bij de
Roeqya sessie? En mag de Raaqie aan de Djinn vragen om aan de zieke te laten
zien wie hem heeft getroffen met het boze oog?
Antwoord:
Dit is allemaal niet
toegestaan. Dit is namelijk een vorm van het hulp vragen aan de duivel. De
duivel zal namelijk de vorm aannemen van degene die de ander heeft getroffen
met het boze oog. Deze daad is verboden, omdat er sprake is van het vragen
van hulp aan de duivels. Bovendien veroorzaakt het vijandigheid en angst tussen
mensen. De bovengenoemde daden vallen onder de volgende Woorden van Allah
(interpretatie van de betekenis):
"En dat er mannen onder de
mensen waren die hulp zochten bij mannen van de Djinns, wat hun zondigheid
vermeerderde."
(Soerat al-Djinn: 6)
Vraag 3:
Is het toegestaan voor de
Raaqie dat hij de hand, voorhoofd of hals van de vrouw direct aanraakt? Dit
doet hij met het excuus dat hij op die manier meer druk uitoefent op de
Djinns en dat hij ze meer kan beperken? In het ziekenhuis raken de artsen hun
patiënten ook aan. Wat zijn de kaders hiervan?
Antwoord:
Het is niet toegestaan voor de
Raaqie om de vrouw tijdens de sessie aan te raken gezien de grote Fitnah
ervan. Hij dient over haar te reciteren zonder dat hij haar aanraakt. Er is
een verschil tussen het werk van een Raaqie en van een arts. Het kan namelijk
zo zijn dat een arts een patiënt moet aanraken om deze te kunnen helpen. De
Raaqie daarentegen reciteert en blaast op zijn patiënt. Hierbij is hij niet
afhankelijk van het aanraken.
Vraag 4:
Is het toegestaan om een grote
zegel te beschrijven met verzen, Adhkaar of smeekbeden? Sommigen gaan over
tovenarij, sommigen over het boze oog en anderen weer die te maken hebben met
Djinns. Vervolgens wordt de zegel in water met saffraan gedaan, de zegel drukt
men op bladeren die vervolgens worden gewassen waarna dat water wordt
opgedronken.
Antwoord:
Het is voor de Raaqie niet
toegestaan om deze werkwijze te hanteren. De voorwaarde voor het verrichten
van Roeqya op de toegestane manier is dat de intentie van de Raaqie en de
zieke moet zijn dat er genezing komt middels het Woord van Allah, terwijl men
deze Woorden opschrijft.
Vraag 5:
Is het toegestaan dat de zieke
de huid van een wolf ruikt? Dit wordt gedaan met de achterliggende gedachte
dat Djinns hierdoor niet aanwezig zullen zijn of weggejaagd worden. (of:
bescherming biedt tegen de aanwezigheid van Djinns). Zij beweren dat de
Djinns bang zijn voor wolven en dat zij van ze wegvluchten als zij merken dat
wolven aanwezig zijn.
Antwoord:
Het is niet toegestaan dat de
Raaqie de zieke aan wolvenhuid laat ruiken om op die manier erachter te komen
of hij bezeten is of niet. Dit is een soort van tovenarij en een verdorven
overtuiging. De persoon die dit doet moet gestopt worden. De bewering dat de
Djinns bang zijn voor wolven is een mythe die geen grondslag kent in de
Islam.
|
Vraag 6:
Is het
toegestaan om tijdens de Roeqya sessie Koran te reciteren door een microfoon?
En is het toegestaan om van een afstand door de telefoon te reciteren? Mag er
ook over een grote groep gereciteerd worden?
Antwoord:
De
zieke moet aanwezig zijn wanneer er Roeqya gedaan wordt. Het mag niet gebeuren
met tussenkomst van een microfoon of een telefoon. Dit strookt namelijk niet
met de werkwijze van de Profeet (vrede zij met hem), zijn metgezellen en hun
volgelingen. De Profeet heeft namelijk gezegd: "Wie iets toevoegt
aan deze zaak van ons wat hiertoe niet behoort, het zal verworpen worden."
(al-Boekhaari en Moeslim)
Vraag 7:
Is het
toegestaan om een Djinn hulp te vragen om erachter te komen of iemand is
getroffen door tovenarij of het boze oog?
Antwoord:
Het is
niet toegestaan om hulp te zoeken bij Djinns en te vragen naar de toedracht en
genezing van de zieke. Het hulp vragen aan Djinns is niets anders dan Shirk.
Allah, de Verhevene, zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):
"En dat er mannen onder de mensen waren die hulp zochten bij mannen van
de Djinns, wat hun zondigheid vermeerderde."
(Soerat al-Djinn: 6)
En Hij
zegt (interpretatie van de betekenis):
"En op de Dag waarop Hij allen bijeen zal brengen (zal Hij zeggen): "O
gemeenschap van Djinns, jullie hebben velen onder de mensen misleid." En
hun bondgenoten van onder de mensen zullen zeggen: "Onze Heer, wij hebben
van elkaars diensten gebruik gemaakt, en wij hebben de termijn bereikt die U
voor ons had gesteld." Hij (Allah)zal zeggen: "De
Hel is jullie Bestemming, eeuwig levenden zijn jullie daarin, tenzij Allah (anders)wil."
Voorwaar, jouw Heer is Alwijs, Alwetend."
(Soerat al-Ancaam: 128)
De
betekenis van het gebruik maken van elkaars diensten in dit vers slaat op het
feit dat de mensen de Djinns hebben vereerd. Ook hebben zij zich aan hen
onderworpen en zochten zij hun toevlucht tot hen. En de Djinns deden op hun
beurt wat de mensen wilden en brachten datgene waar ze om vroegen. Ook betekent
het dat de Djinns berichtgevingen doen over de soort en de toedracht van de
zieke. Zij kunnen ervan op de hoogte zijn en de mensen niet. De Djinns kunnen
namelijk leugens vertellen vanwege hun ongeloof en het is daarom niet
toegestaan om hen te geloven.
Vraag 8:
Is het
toegestaan om een paar uur lang koranrecitaties die zijn opgenomen af te spelen
bij een zieke? En is het toegestaan om verzen uit te kiezen die specifiek gaan
over tovenarij en het boze oog?
Antwoord:
Het
afspelen van koranrecitaties die zijn opgenomen is geen vervanging van Roeqya.
Dit komt doordat Roeqya een daad is waarbij de intentie en overtuiging aanwezig
moeten zijn. Tevens wordt er over de zieke geblazen. Een apparaat waarmee men
Koran afspeelt doet dit niet.
Vraag 9:
Is het
toegestaan om Koranverzen en Adhkaar op papier te schrijven en dit altijd met
je mee te dragen? Dit papiertje wordt dan aan een ketting gehangen en op de
borst of andere plekken gedragen. En mag je het opvouwen en erop bijten? Mag je
op dit papiertje ook bepaalde spreuken schrijven die bestaan uit islamitische
smeekbeden? En mag je dit in leer wikkelen en onder het bed plaatsen of op een
andere plek? En tot slot, mag je amuletten dragen als ze bestaan uit
Koranverzen, Dhikr of smeekbeden?
Antwoord:
Het is
niet toegestaan om blaadjes waarop Koranverzen of smeekbeden zijn geschreven
aan je lichaam te dragen of deze op een plek te bewaren zoals onder het bed. De
Profeet (vrede zij met hem) heeft ons dit namelijk verboden door te zeggen: "Moge
Allah degene die een amulet ophangt niet voorzien in zijn behoefte." En
hij (vrede zij met hem) heeft ook gezegd: "Waarlijk, ar-Roeqaa,
amuletten en at-Tiwaalah (riten waardoor een man van een vrouw gaat
houden) zijn Shirk."
(Ahmad en Aboe Daawoed)
Vraag 10:
Er
zijn sommige smeekbeden waarin men zegt: 'Hadjar Yaabis, Shihaab Qaabis…'. Dit
zegt men als er sprake is van jaloezie of bij mensen die hij liefheeft.
Antwoord:
Deze
smeekbede kent geen grondslag in het geloof. Daarnaast verricht je ook kwaad
tegen iemand die jou niets aandoet. Het is daarom niet toegestaan om deze
smeekbede te gebruiken volgens de woorden van de Profeet (vrede zij met hem): "Wie
een daad verricht die niet in overeenstemming is met onze zaak, het zal
verworpen worden."
(Moeslim)
En
vrede en zegeningen zij met onze Profeet Mohammed en zijn metgezellen.
Bron: www.al-yaqeen.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten