dinsdag 22 april 2014

10 Fouten bij het verrichten van Roeqya


Tien fouten bij het doen van Roeqya - deel 1

Alle Lof zij Allah alleen, en vrede en zegeningen zij met degene na wie er geen Profeet zal zijn.
Voorts,
De Permanente Commissie voor het geven van Fataawaa heeft vragen ontvangen die gaan over fouten die gemaakt worden tijdens het doen van Roeqya. Hieronder de antwoorden die daarbij horen.
Vraag 1:
Is het toegestaan om te reciteren over water met saffraan erin? Daar worden vervolgens bladeren in gedompeld. Deze bladeren worden daarna gedroogd en later weer vermengd met water om op te drinken?
Antwoord:
Het is niet toegestaan om te reciteren over water waar saffraan in zit en bladeren eraan toe te voegen om vervolgens dit drankje aan de mensen te verkopen als medicijn. Men is verplicht om deze daad te verbieden, omdat hier sprake is van bedrog en het op een onwettige manier eten van andermans bezit.
Deze manier van Roeqya behoort niet tot de toegestane en geldige manier waarover sommige geleerden hebben gesproken. De toegestane manier is namelijk het schrijven van verzen op bladeren of op iets anders dat rein is. Daarna dient men het volgeschreven blad in water te dompelen. Dat water wordt dan opgedronken.
Vraag 2:
Is het toegestaan voor degene die een ander heeft getroffen met het boze oog om aanwezig te zijn bij de Roeqya sessie? En mag de Raaqie aan de Djinn vragen om aan de zieke te laten zien wie hem heeft getroffen met het boze oog?
Antwoord:
Dit is allemaal niet toegestaan. Dit is namelijk een vorm van het hulp vragen aan de duivel. De duivel zal namelijk de vorm aannemen van degene die de ander heeft getroffen met het boze oog. Deze daad is verboden, omdat er sprake is van het vragen van hulp aan de duivels. Bovendien veroorzaakt het vijandigheid en angst tussen mensen. De bovengenoemde daden vallen onder de volgende Woorden van Allah (interpretatie van de betekenis):
"En dat er mannen onder de mensen waren die hulp zochten bij mannen van de Djinns, wat hun zondigheid vermeerderde."
(Soerat al-Djinn: 6)
Vraag 3:
Is het toegestaan voor de Raaqie dat hij de hand, voorhoofd of hals van de vrouw direct aanraakt? Dit doet hij met het excuus dat hij op die manier meer druk uitoefent op de Djinns en dat hij ze meer kan beperken? In het ziekenhuis raken de artsen hun patiënten ook aan. Wat zijn de kaders hiervan?
Antwoord:
Het is niet toegestaan voor de Raaqie om de vrouw tijdens de sessie aan te raken gezien de grote Fitnah ervan. Hij dient over haar te reciteren zonder dat hij haar aanraakt. Er is een verschil tussen het werk van een Raaqie en van een arts. Het kan namelijk zo zijn dat een arts een patiënt moet aanraken om deze te kunnen helpen. De Raaqie daarentegen reciteert en blaast op zijn patiënt. Hierbij is hij niet afhankelijk van het aanraken.
Vraag 4:
Is het toegestaan om een grote zegel te beschrijven met verzen, Adhkaar of smeekbeden? Sommigen gaan over tovenarij, sommigen over het boze oog en anderen weer die te maken hebben met Djinns. Vervolgens wordt de zegel in water met saffraan gedaan, de zegel drukt men op bladeren die vervolgens worden gewassen waarna dat water wordt opgedronken.
Antwoord:
Het is voor de Raaqie niet toegestaan om deze werkwijze te hanteren. De voorwaarde voor het verrichten van Roeqya op de toegestane manier is dat de intentie van de Raaqie en de zieke moet zijn dat er genezing komt middels het Woord van Allah, terwijl men deze Woorden opschrijft.
Vraag 5:
Is het toegestaan dat de zieke de huid van een wolf ruikt? Dit wordt gedaan met de achterliggende gedachte dat Djinns hierdoor niet aanwezig zullen zijn of weggejaagd worden. (of: bescherming biedt tegen de aanwezigheid van Djinns). Zij beweren dat de Djinns bang zijn voor wolven en dat zij van ze wegvluchten als zij merken dat wolven aanwezig zijn.
Antwoord:
Het is niet toegestaan dat de Raaqie de zieke aan wolvenhuid laat ruiken om op die manier erachter te komen of hij bezeten is of niet. Dit is een soort van tovenarij en een verdorven overtuiging. De persoon die dit doet moet gestopt worden. De bewering dat de Djinns bang zijn voor wolven is een mythe die geen grondslag kent in de Islam.


Vraag 6:
Is het toegestaan om tijdens de Roeqya sessie Koran te reciteren door een microfoon? En is het toegestaan om van een afstand door de telefoon te reciteren? Mag er ook over een grote groep gereciteerd worden?
Antwoord:
De zieke moet aanwezig zijn wanneer er Roeqya gedaan wordt. Het mag niet gebeuren met tussenkomst van een microfoon of een telefoon. Dit strookt namelijk niet met de werkwijze van de Profeet (vrede zij met hem), zijn metgezellen en hun volgelingen. De Profeet heeft namelijk gezegd: "Wie iets toevoegt aan deze zaak van ons wat hiertoe niet behoort, het zal verworpen worden."
(al-Boekhaari en Moeslim)
Vraag 7:
Is het toegestaan om een Djinn hulp te vragen om erachter te komen of iemand is getroffen door tovenarij of het boze oog?
Antwoord:
Het is niet toegestaan om hulp te zoeken bij Djinns en te vragen naar de toedracht en genezing van de zieke. Het hulp vragen aan Djinns is niets anders dan Shirk. Allah, de Verhevene, zegt namelijk (interpretatie van de betekenis):
"En dat er mannen onder de mensen waren die hulp zochten bij mannen van de Djinns, wat hun zondigheid vermeerderde."
(Soerat al-Djinn: 6)
En Hij zegt (interpretatie van de betekenis):
"En op de Dag waarop Hij allen bijeen zal brengen (zal Hij zeggen): "O gemeenschap van Djinns, jullie hebben velen onder de mensen misleid." En hun bondgenoten van onder de mensen zullen zeggen: "Onze Heer, wij hebben van elkaars diensten gebruik gemaakt, en wij hebben de termijn bereikt die U voor ons had gesteld." Hij (Allah)zal zeggen: "De Hel is jullie Bestemming, eeuwig levenden zijn jullie daarin, tenzij Allah (anders)wil." Voorwaar, jouw Heer is Alwijs, Alwetend."
(Soerat al-Ancaam: 128)
De betekenis van het gebruik maken van elkaars diensten in dit vers slaat op het feit dat de mensen de Djinns hebben vereerd. Ook hebben zij zich aan hen onderworpen en zochten zij hun toevlucht tot hen. En de Djinns deden op hun beurt wat de mensen wilden en brachten datgene waar ze om vroegen. Ook betekent het dat de Djinns berichtgevingen doen over de soort en de toedracht van de zieke. Zij kunnen ervan op de hoogte zijn en de mensen niet. De Djinns kunnen namelijk leugens vertellen vanwege hun ongeloof en het is daarom niet toegestaan om hen te geloven.
Vraag 8:
Is het toegestaan om een paar uur lang koranrecitaties die zijn opgenomen af te spelen bij een zieke? En is het toegestaan om verzen uit te kiezen die specifiek gaan over tovenarij en het boze oog?
Antwoord:
Het afspelen van koranrecitaties die zijn opgenomen is geen vervanging van Roeqya. Dit komt doordat Roeqya een daad is waarbij de intentie en overtuiging aanwezig moeten zijn. Tevens wordt er over de zieke geblazen. Een apparaat waarmee men Koran afspeelt doet dit niet.
Vraag 9:
Is het toegestaan om Koranverzen en Adhkaar op papier te schrijven en dit altijd met je mee te dragen? Dit papiertje wordt dan aan een ketting gehangen en op de borst of andere plekken gedragen. En mag je het opvouwen en erop bijten? Mag je op dit papiertje ook bepaalde spreuken schrijven die bestaan uit islamitische smeekbeden? En mag je dit in leer wikkelen en onder het bed plaatsen of op een andere plek? En tot slot, mag je amuletten dragen als ze bestaan uit Koranverzen, Dhikr of smeekbeden?
Antwoord:
Het is niet toegestaan om blaadjes waarop Koranverzen of smeekbeden zijn geschreven aan je lichaam te dragen of deze op een plek te bewaren zoals onder het bed. De Profeet (vrede zij met hem) heeft ons dit namelijk verboden door te zeggen: "Moge Allah degene die een amulet ophangt niet voorzien in zijn behoefte." En hij (vrede zij met hem) heeft ook gezegd: "Waarlijk, ar-Roeqaa, amuletten en at-Tiwaalah (riten waardoor een man van een vrouw gaat houden) zijn Shirk."
(Ahmad en Aboe Daawoed)
Vraag 10:
Er zijn sommige smeekbeden waarin men zegt: 'Hadjar Yaabis, Shihaab Qaabis…'. Dit zegt men als er sprake is van jaloezie of bij mensen die hij liefheeft.
Antwoord:
Deze smeekbede kent geen grondslag in het geloof. Daarnaast verricht je ook kwaad tegen iemand die jou niets aandoet. Het is daarom niet toegestaan om deze smeekbede te gebruiken volgens de woorden van de Profeet (vrede zij met hem): "Wie een daad verricht die niet in overeenstemming is met onze zaak, het zal verworpen worden."
(Moeslim)
En vrede en zegeningen zij met onze Profeet Mohammed en zijn metgezellen.

Geen opmerkingen: