zondag 27 april 2014

Verschillende soorten Hidjaamah

Verschillende soorten Hidjaamah


1- Hidjaamah door middel van bloedzuigers, we zullen hier niet verderop
ingaan, maar dit is een soort Hidjaamah.

2- Al-Hidjaamah Djaafah, oftewel Dry Cupping, het is het gebruiken van
cups die men op bepaalde plaatsen op het lichaam zet tegen de pijn, en er
kunnen 2 zaken meegedaan worden, of er wordt een massage meegedaan
om de bloedsomloop te stimuleren, dan wordt het lichaam of plek eerst
ingesmeerd met olie om de cups soepeler te kunnen bewegen of de cup
wordt voor een periode van ongeveer 15 tot 30 min gelaten op de plek. Er
komt verder geen snijwerk aan te pas, vandaar ook de naam Dry (Droog)
omdat er geen bloed uit het lichaam wordt verwijderd en er ook geen
incisies worden gemaakt, we zullen verder niet ingaan op deze soort omdat
deze bij Roqyah weinig invloed heeft.

3- Al-Hidjaamah Al-Ratbah, het is deze Hidjaamah waar we ons op gaan
concentreren en het is deze die het meeste resultaat oplevert.
We hebben het over Hidaamah waarbij aan de hand van de klachten van de
patiënt, of bij bepaalde ziektes, bloed wordt verwijderd op verschillende
delen (afhankelijk van klacht of ziekte).

Dit bloed dat verwijderd wordt, is vaak donker, dik, klonterig en slijmerig
bloed dat vele giffen en slechtheden bevat.
Het vertraagt de bloedsomloop en verhindert het transport van bepaalde
mineralen, vitamines en voldoende zuurstof naar de verschillende organen
en ledematen in het lichaam, door dit bloed wordt een patiënt ziek en
kunnen zich zelfs levensbedreigende ziektes voordoen.

Bewijzen van Hidjaamah in de Soennah en een aantal regelgevingen
ervan
Sa’eed ibn Jubayr (moge ALLAH tevreden met hem zijn) overlevert op
gezag van Ibn ‘Abbas (moge ALLAH tevreden met hem zijn) dat de
Profeet (vrede zij met hem) zei:
“Genezing is in 3 zaken; Het drinken van honing, de incisie van de
Mihdjaam (degene die Hidjaamah doet) en het branden met vuur (Al-Kaj),
maar ik verbied mijn mijn Oemmah Al-Kaj”.(Saheeh Bukhari nr 5269)
In bovenstaand hadieth vindt men bewijs voor Al-Hidjaamah, maar ook ziet
men de zegeningen die het bevat, omdat het 1 van de 3 zaken is waarin
ALLAH genezing heeft gezet, om kort over Al-Kaj in te gaan, Al-Kaj is
het branden met vuur. Dit werd bijvoorbeeld gedaan wanneer een persoon
een grote open wond had, en waarbij het bloeden niet gestopt kon worden,
in deze situatie werd er gebruikt gemaakt van vuur, of hete olie die op de
wond werd gegooid op het bloeden te stoppen.
Het is dus duidelijk dat Al-Kaj verschrikkelijk veel pijn deed, en het was
dus met deze reden dat de Profeet (vrede zij met hem) het alleen toestond in
zaken waar het niet anders kon, zoals wanneer er kans was dat een persoon
zou doodbloeden.
We lezen in de hadieth dat het verboden is, en toch heb ik net gezegd alleen
in noodzaak, dit is vanwege andere ahaadieth die de muhadithoen en
foeqaha hebben bestudeerd en zij hebben deze uitleg eraan gegeven dat
verboden in deze hadieth betekent dat het makroeh is oftewel
afkeurenswaardig en kan dus beter vermeden worden, doch in zaken waarin
het noodzakelijk was werd het gebruikt, zoals in de volgende overlevering.
Het is overgeleverd van Jaabir (moge ALLAH tevreden met hem zijn) dat
Ubayy (moge ALLAH tevreden met hem zijn) geraakt werd door een pijl in
een slagader in zijn arm op de dag van Al-Ahzaab, en de Boodschapper
van ALLAH (vrede zij met hem) Al-Kaj toepaste.(Saheeh Muslim nr 2207)
Dit was kort over Al-Kaj, nu zullen we weer verder met het onderwerp Al-
Hidjaamah gaan.
Anas ibn Malik (moge ALLAH tevreden met hem zijn) overleverde dat de
Profeet (vrede zij met hem) zei:
“ Ik heb geen groep (Engelen) gepasseerd op de nacht dat ik meegenomen
werd op De Nachtelijk Reis (Al-Israa), behalve dat ze tegen mij zeiden, O
Mohammed, beveel je Oemmah om Hidjaamah te verrichten.(Ibn Maajah)

De beste tijd voor Hidjaamah
Ibn ‘Abbas (moge ALLAH tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat
de Profeet (vrede zij met hem) zei:
“ De beste tijden om behandeld te worden met Hidjaamah zijn de 17de, de
19de of de 21ste (van de islamitische maand, hijri kalender)”(Tirmidhi nr
2054)
Abu Hureira (moge ALLAH tevreden met hem zijn) overlevert dat de
Profeet (vrede zij met hem) zei:
“Degene die wordt behandeld met Hidjaamah op de 17de, de 19de of de 21ste
(van de hijri maand) zal genezen worden (met de wil van ALLAH) van alle
ziektes.”(Abu Dawood nr 3861)
Anas ibn Maalik (moge ALLAH tevreden met hem zijn) dat de
Profeet (vrede zij met hem) zei:
“Degene die behandeld wil worden met Hijaamah, laat hem dit dan doen
op de 17de, de 19de of de 21ste (van de hijri maand) zodat zijn bloed niet in
grote hoeveelheden zal vloeien en hem doden.”(Ibn Maajah nr 3489)
Ibn ‘Omar (moge ALLAH hem genadig zijn) overlevert dat de
Profeet (vrede zij met hem) zei:
“Hidjaamah op een lege maag is het beste, er zit een genezing en een
zegening in, het verbetert je intelligentie en je geheugen. Dus gebruik
Hidjaamah Moge ALLAH jullie zegenen op Donderdag, en gebruik
Hidjaamah op Maandag en Dinsdag, maar vermijd Hidjaamah op Woensdag,
Vrijdag, Zaterdag en Zondag.”(ibn Maajah nr 3487, de hadeeth is dha’ief,
maar de geleerden hebben het toegestaan om het te gebruiken)
We zien dus dat samengevat de beste dagen de 17de, de 19de en de 21ste van
de maand zijn in de islamitische jaartelling, en het allerbeste is als ze
samenvallen op een maandag, dinsdag of donderdag.
De artsen die Hidjaamah toepassen hebben verklaard dat tijdens het middelste van
de maand het beste resultaat verkregen wordt bij Hidjaamah, het bloed vloeit aan het
begin van de maand teveel, en aan het eind te weinig, en het midden is dus
het beste.
Betekent dit dus dat er op andere dagen geen Hidjaamah gedaan mag
worden, het antwoord is natuurlijk wel, deze dagen zijn aanbevolen dagen
en indien er een noodzaak voor is of men kan niet op de aanbevolen dag
dan is er niks mis mee om Hidjaamah te gaan doen. Dit is wat ook Ibn Al-
Qayyim in zijn boek Tibb Al-Nabawi zegt en ook is het overgeleverd dat
Ahmad ibn Hanbal (moge ALLAH hem genadig zijn) zich liet behandelen
met Hidjaamah wanneer het maar nodig was.
Verder is het wel aanbevolen om Hidjaamah in de ochtend te doen, de beste
tijd is ongeveer 2 uur na zonsopgang, het wordt afgeraden om Hidjaamah in
de avond of nacht te doen, omdat het lichaam dan vermoeid is, maar indien
er echte noodzaak is mag het gedaan worden.

Hoe werkt Hidjaamah?
Om een uitleg te geven van Hidjaamah hoe het werkt dient men te denken
aan een snelweg, een snelweg waarop vrachtwagens zitten die winkels
moeten bevoorraden, maar door de vele files op de snelweg komen de
vrachtwagens veels te laat en soms helemaal niet door.
De vrachtwagens waarover ik het heb op de snelweg zijn niks meer dan het
bloed wat door ons lichaam stroomt. In ons bloed bevinden zich vitamines,
mineralen, zuurstof enz, dit zijn allemaal zaken die ons lichaam nodig
heeft om normaal te functioneren.
Doordat er in ons voedsel en drank zaken zitten die schadelijk zijn voor
ons lichaam of moeilijk afbreekbaar, raken er kruispunten van ons
bloedstelsel geblokkeerd, hierdoor raakt de bloedsomloop bekneld
waardoor bepaalde delen van ons lichaam niet beschikken over de
noodzakelijk voedingstoffen, vitamines en zuurstof.
Hierdoor kan een persoon pijn, een ziekte enz, krijgen in zijn lichaam.
Ook ademen we een hoop schadelijke stoffen in, en ook eventuele ziektes
waarmee ALLAH ons beproeft zorgen voor problemen, al dit soort
problemen kunnen met de wil van ALLAH beholpen worden door
Hidjaamah.
De haadjim verricht Hidjaamah op deze kruispunten waar zich het bloed vaak
bekneld raakt, hij haalt de obstructie van slecht bloed weg, in dit bloed
bevinden zich, giffen, schadelijke stoffen, virussen en ziektes.
Het bloed wat uit aan een persoon kan komen bij Hidjaamah kan de
volgende kleuren hebben:
- Geen bloed, de plek is gezond
- Rood bloed, de plek is gezond
- Donkerrood tot zwart bloed, op deze plek bevindt zich zeer slecht en
schadelijk bloed, Al-Dam Al-Fasad.
- Gestold bloed, ook dit betekent dat er zeer schadelijke stoffen in het
bloed zitten, het bloed is donker van kleur
- Gelige vloeistof komt uit de plek, dit is plasma en dit geeft aan dat de
hadjaam moet stoppen met hidjaamah op deze plek en dat hij waarschijnlijk
iets teveel druk op de plek heeft gezet met zuigen.
- Ander kleur vloeistof wat eruit komt, zoals roze, plastic substantie enz,
dit duidt erop dat er wellicht Sihr in het lichaam van de patiënt zit en door
de Hidjaamah met de wil van ALLAH is verwijderd.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat er ongeveer 145 punten bestaan
op het lichaam waarop Hidjaamah gedaan mag worden, het aantal kan per
hadjaam verschillen maar over het algemeen is het rond dit getal.
Deze plekken worden over het algemeen pressure points genoemd oftewel
drukpunten, bij accupunctuur worden ongeveer dezelfde punten gebruikt,
hoewel erbij acupunctuur ook andere plekken worden toegevoegd,
acupunctuur werkt ongeveer volgens hetzelfde mechanisme, alleen is het
hier van tijdelijke aard, omdat het bloed later weer terugkeert.
Hidjaamah dient van ook niet verward te worden met acupunctuur of
aderlaten, beide zijn totaal verschillend van Hidjaamah.
Voordat de haadjim iemand behandelt, vraagt hij eerst wat info over de
patiënt, de info bestaat uit:
- Medicijngebruik, Hidjaamah kan gevaarlijk zijn bij personen die
bloedverdunners gebruiken, en ook mensen die stollingsmiddelen
toegediend krijgen.
Ook dient de hadjaam te weten of de patiënt een diabetes patiënt is en welk
type, omdat voor dit soort patiënten een ander soort mes gebruikt dient te
worden, en na de behandeling dienen de wondjes met fucidine creme
ingesmeerd te worden.
- Medische toestand en klachten, zo kan de hadjaam de plekken uitkiezen
waarop Hidjaamah wordt gedaan.
- Lichamelijke gesteldheid, is de patiënt zeer zwak, dan kan men afzien
van Hidjaamah.
Voor elke patiënt afhankelijk van zijn klachten en kracht worden er punten
uitgekozen om Hidjaamah te doen, elke aandoening of klacht heeft zijn plek
of combinatie van plekken.

Hidjaamah bij de Profeet (vrede zij met hem)
Het is overgeleverd van Ibn ‘Abbas (moge ALLAH tevreden met hem zijn)
dat de Profeet (vrede zij met hem) met Hijaamah werd behandeld in Mekka
op zijn hoofd terwijl hij in Ihraam was.(Bukhari nr 4/51, Muslim en
anderen)
De plek waar de Profeet (vrede zij met hem) werd behandeld wordt Al-
Yaafoeg genoemd, het is in het midden van het hoofd en deze plek
SubhaanALLAH is een zeer gunstige plek. Het is goed voor vele
aandoeningen zoals, migraine, voorhoofdontsteking, verbetert de
memorisatie, goed tegen Djinn die in het hoofd zitten, Sihr, Boze Oog en
nog veel meer.
“Anas (moge ALLAH tevreden met hem zijn) overleverde dat de
Profeet (vrede zij met hem) behandeld werd met Hidjaamah bij de Agda’ain
en Al-Kaheel”(Abu Dawud hadieth is sahieh nr 3860 en Ahmad nr 3/119)
Al-Agda’ain zijn 2 plekken aan de zijkant van de nek, net langs de
slagaders, deze plekken zijn zeer goed voor mensen die veel last
ondervinden van waswaas en druk op hun borst, en natuurlijk voor vele
andere aandoeningen.
Al-Kahiel is de plek achter op de rug net onder de hals bij de Vertebra
Prominus (7de vertebra).
“Het is overgeleverd van Ibn ‘Abbas (moge ALLAH tevreden met hem
zijn) dat de Profeet (vrede zij met hem behandeld werd met Hidjaamah bij
Al-Agda’ain en Bajnal Aktaf”.(Ahmad)
Bajnal Aktaf zijn 2 plekken die tussen de schouders zitten, het is een plek
waar de Djinn zichzelf vaak nestelt en mensen die Sihr in het lichaam
hebben dienen deze plek ook te nemen omdat hier vaak Sihr zit.
“Op gezag van Anas (moge ALLAH tevreden met hem zijn is overlevert
dat de Profeet (vrede zij met hem) behandeld werd met Hidaamah terwijl hij
in een staat van Ihram was, op de rug van zijn voet vanwege pijn die hij
had”.(Soenan Al-Nasaaie)
De plek hier is dus bovenop de voet, dit dient wel te gebeuren zonder in de
aders te snijden.

Tegen welke aandoeningen of ziektes helpt Hidjaamah?
Hidjaamah is goed voor nagenoeg alle klachten en ziektes, ik zal er een
aantal noemen:
- hoofdpijn, migraine
- nekpijn
- schouderpijn
- allergie
- verschillende uitslag op de huid
- spataders
- reuma
- astma en andere longaandoeningen
- pigment verbleking in de huid
- rugpijn
- verlamming in het lichaam
- bloedarmoede
- slechte bloedcirculatie
- buikpijn
- chronische obstipatie
- hoge bloeddruk
- problemen met de nieren
- diarree (hier wordt dry cupping toegepast)
- vernauwde bloedvaten
- verslaving tegengaan
- te veel slapen tegengaan
- geheugen stimuleren
- depressie
- insomnia (slaap problemen)
- hartproblemen
- diabetes
- menstruatie problemen
- problemen met de ogen
En natuurlijk is Hidjaamah zeer goed voor mensen met Sihr, Al-Mass, ‘Ain
en Al-Hasad.
Dit was een kleine selectie waarvoor Hijaamah nuttig kan zijn met de wil
van ALLAH.

Wat te doen voor tijdens en na de behandeling
Voor de behandeling:
- Hidjaamah dient op een lege maag te gebeuren of anders minstens 2 uur
tussen het eten en de behandeling, maar Hidjaamah is beter werkzaam op
een lege maag.
- 24 uur voor de behandeling geen geslachtsgemeenschap, de Maliki
geleerde Ibn Abi Zayd Al-Qayrawani praat hier over in het boek Al-
Fawakeeh in het hoofdstuk Hukm Al-Ta’aleez dat er 1 dag voor en 1 dag
erna geen gemeenschap mag plaatsvinden, dit komt omdat tijdens
gemeenschap de bloeddruk omhoog kan gaan.
- Voor de behandeling mag men niet douchen, dit omdat anders het
schadelijk bloed door de douche verspreid wordt over het lichaam, maar
later weer terug zal komen naar zijn vaste plek.
Tijdens de behandeling:
- De patiënt kan in het algemeen beter liggend behandeld worden, dit
omdat er vooral de eerste keer kans kan zijn op duizeligheid, indien iemand
op de stoel wordt behandeld is de kans op vallen groot.
- Mocht de patiënt duizelig worden en bijna flauwvallen, dan direct op de
rug liggen en benen omhoog, ook dient de patiënt iets zoets te drinken,
zoals water waarin honing is opgelost.
- Hidjaamah mag niet op beschadigde huid, wratten enz.
- Niet op plekken waar geen spieren zitten.
- Niet op plekken waar veel aderen zitten zoals de achterkant van de hand
en bovenkant van de voet.
- Niet bij zwangere vrouwen, dit geldt vooral voor de eerste 3 maanden,
maar het is aanbevolen om het helemaal niet bij zwangere vrouwen te
doen.
- Niet Hidjaamah doen op extreem koude dagen, behalve bij uiterste
noodzaak.
- Hidjaamah dient altijd parallel te geschieden, dit wil zeggen aan beide
kanten waar dit mogelijk is natuurlijk.
- Geen Hidjaamah bij mensen die koorts hebben.
- Geen Hidjaamah op gewrichten.
- Geen Hidjaamah op een gezwollen knie door vocht.
- Niet teveel cups bij mensen die zwak zijn of last hebben van
bloedarmoede.
- Niet bij mensen die dialyseren.
- Niet bij mensen die pas bloed hebben afgegeven, er dient een interval van
2 a 3 dagen ertussen te zitten.
- Niet bij oude mensen, over het algemeen geldt niet bij mensen van 70
jaar en kinderen jonger dan 15, verder dient er per individueel geval te
kijken naar de staat van gezondheid van de persoon.
Na de behandeling:
- Meteen na de behandeling wordt het aangeraden de patiënt een glas water
te laten drinken waarin pure honing is opgelost, dit is goed voor het
aanmaken van bloed en geeft kracht aan de patiënt.
- De patiënt mag gedurende 24-uur de volgende zaken niet:
- Geen melk of melkproducten, zoals boter, kaas enz.
- Geen koude dranken die in de koelkast hebben gezeten, zoete dranken
mag men drinken zolang ze niet in de koelkast hebben gelegen maar op
kamertemperatuur, verder mag men deze 24 uur niet teveel drinken.
- Geen gemeenschap gedurende 24 uur na de behandeling, Ibn Hajr praat er
in Al-Fath Al-Baari over dat de Profeet (vrede zij met hem) Hijaamah deed
terwijl hij vastte, dus overdag en gemeenschap was toen niet toegestaan.
- Geen zware arbeid.
- Men mag zichzelf niet opwinden, boos worden enz.
- gedurende 24 uur geen douche nemen, de woedhoe mag men wel gewoon
verrichten.
- Uitkijken voor de kou, maar ook weer niet teveel kleding aan dat een
persoon erin stikt. De kleding mag ook niet strak zitten zodat het de
bloedsomloop vertraagt of beknelt.
- Makkelijk verteerbaar voedsel eten zoals groente, fruit, het is aanbevolen
om de eerste 24 uur na de Hijaamah sla met veel azijn te eten, honing
opgelost in water te drinken, men mag absoluut geen melk drinken omdat
dit de bloeddruk verhoogt en een persoon dan ziek kan worden van de
Hidjaamah.
- Het is aanbevolen de eerste 24 uur na de behandeling geen vlees te eten,
kippenvlees of vis is wel toegestaan.
- De plekken waarop Hidjaamah is gedaan niet blootstellen aan lucht zodat
er geen infecties plaats vinden.
- Verder mag men de eerste 3 uur geen zout of pittig eten nuttigen.
- Het kan zijn dat de dag na Hidjaamah de persoon een wat hogere
temperatuur krijgt of een gevoel van warmte, dit is normaal en zal snel
weggaan.
- Ook kan het zijn dat wanneer mensen Hidjaamah op de rug verrichten, ze
last kunnen krijgen van diarree, ook dit is normaal en zal vanzelf weggaan.

Hygiëne hoe zit het daarmee?
Hygiëne is van vitaal belang bij Hidjaamah, de uitvoerder van Hidjaamah
dient deze zaak serieus op te nemen omdat er gewerkt wordt met bloed, en
de kleinste bacterie kan al een serieuze infectie veroorzaken.
- De ruimte dient hygiënisch te zijn, tochtvrij en op kamertemperatuur.
- Het apparatuur zoals de cups, vacuümpomp en de mesjes dienen
gedesinfecteerd te worden met een desinfecteermiddel, voor elke plek op
het lichaam dient 1 mesje gebruikt te worden, het mesje dient daarna
weggegooid te worden en mag niet voor een ander plek gebruikt worden.
- De haadjaam dient handschoenen aan te hebben die ook gedesinfecteerd
zijn.
- Elke patiënt dient zijn eigen cups te krijgen, en de cups mogen niet voor
andere patiënten gebruikt worden.
- Elke plek waarop Hidjaamah gedaan wordt dient gedesinfecteerd te
worden.
- Het is aanbevolen om het bloed dat verwijderd wordt te begraven, dit was
ook de manier van de Sahaba (moge ALLAH tevreden met hen zijn), als het
niet anders kan dan dient het bij het afval weggegooid te worden, ver weg
van kinderen, het verwijderde bloed is gevaarlijk en bevat giffen en
schadelijke stoffen.
- Wanneer de haadjaam klaar is met Hidjaamah dient hij elke plek van de
patiënt schoon te maken met desinfecteermiddel, ook dient er daarna op
elke plek pure honing gesmeerd te worden, indien men geen honing heeft
mag ook olijfolie of zwarte zaad olie gebruikt worden, hoewel honing de
voorkeur heeft.
- De plekken waarop Hidjaamah is gedaan zijn als het goed is, gestopt met
bloeden als de haadjaam alles goed heeft verricht. Het is dus in principe niet
nodig om de wondjes af te dekken met een verband, de honing zorgt er
verder voor dat de huid snel hecht en vermindert ook de kans op infectie,
direct na de Hidjaamah dient de patiënt zich wel meteen aan te kleden.

Hidjaamah bij vrouwen
Wanneer we spreken over Hidjaamah bij een vrouw zijn er een aantal zaken
waar rekening mee gehouden moet worden.
Hidjaamah doet men niet alleen als men een klacht heeft, Hidjaamah moet
men zien als een APK die elke persoon van tijd tot tijd moet doen, bij
Hidjaamah van de vrouw maken we een onderscheid tussen de vrouwen die
nog menstrueren en de vrouwen die in de overgang zitten (niet meer
menstrueren).
Een vrouw die menstrueert, raakt in principe elke menstruatie wat van de
schadelijke stoffen kwijt in het lichaam, dit is 1 van de gunsten en
wijsheden van ALLAH bij menstruatie.
Hoewel het menstrueren niet helemaal vergeleken kan worden met
Hidjaamah, dient een menstruerende vrouw niet te vaak Hidjaamah te doen,
we kunnen zeggen dat ongeveer 1 a maximaal 2 keer per jaar voldoende is,
tenzij er noodzaak is om Hidjaamah te doen, zoals een bepaalde aandoening,
ziekte of vanwege Sihr, Al-Mass of ‘Ain, en dan dient ze het wel vaker te
doen.
Voor de vrouwen die in de overgang zitten is het zeer aanbevolen om
Hidjaamah te verrichten. Omdat hun lichaam niet meer menstrueert raakt het
de schadelijke stoffen niet kwijt en deze kunnen voor vele problemen
zorgen.
Over het algemeen kunnen we zeggen bij Hidjaamah en dit geldt ook voor
de mannen, dat je leeftijd de interval is tussen de behandelingen. Dit is
wat Imam Dokter Ali Al-Riddaa zegt in zijn werk genaamd, `Al- Risalat
Al-Dhahabiyyah Li Dokter Mohammed ‘Ali Barr.
Dus iemand die 20 jaar is, kan in principe om de 20 dagen Hidjaamah
verrichten. Een vrouw van 20 jaar doet het dus om de 20 dagen, als er een
behoefte aan is natuurlijk, als men gewoon een zogenaamde APK wil
ondergaan is het afdoende om elk kwartaal een behandeling te nemen.
We zien dus dat met dit systeem, hoe ouder je bent, des te meer ruimte
tussen de behandelingen zit, dit omdat het lichaam van een ouder persoon
meer tijd nodig heeft om te herstellen na een behandeling.
Dit geldt niet voor bepaalde ziektes, in sommige gevallen
dient een patiënt elke week een behandelingen te doen, ik zal hier niet
verder op ingaan omdat het niet ons doel is.
Een ander voorwaarde voor Hidjaamah bij de vrouw is dat het niet
toegestaan is om behandeld te worden door een man, de geleerden maken
wel uitzondering van behandeling door een man als de man een mahram is
van de vrouw.
Ik heb vernomen dat een aantal mannen die Hidjaamah verrichten, dit ook
doen bij vrouwen, dit is een zeer kwalijke zaak en een grote fitnah!
Het lichaam van de vrouw is ‘awrah, en bij Hidjaamah is de helft van het
lichaam ontbloot. Hoe kan een weldenkende moslimman die zegt bezig te
zijn met een Profetische geneeswijze dan Hidjaamah verrichten bij een
vrouw, en ook de vrouwen in kwestie die zich laten behandelen, de
schaamte is ver te zoeken bij allen. Alhamdoellilah zijn er steeds meer
zusters die geleerd hebben om Hidjaamah te verrichten, en de vrouwen die
dus Hidjaamah willen doen dienen deze zusters te zoeken en zich niet
door een man te laten behandelen.
Het is overgeleverd dat Jaabir ibn Abdullah (moge ALLAH tevreden met
hem zijn) dat hij heeft overgeleverd dat Oemm Salama (moge ALLAH
tevreden met haar zijn) toestemming vroeg aan de Boodschapper van
ALLAH (vrede zij met hem) om behandeld te worden met Hidjaamah.
De Boodschapper van ALLAH (vrede zij met hem) gaf het bevel aan Abu
Tayba (moge ALLAH tevreden met hem zijn) om haar te behandelen met
Hidjaamah. Jaabir ibn Abdullah (moge ALLAH tevreden met hem zijn) zei:
“ Ik geloof dat hij (de boodschapper van ALLAH vrede zij met hem) zei
dat Abu Tayba (moge ALLAH tevreden met hem zijn) haar (Oemm Salama)
broer door borstvoeding (radha’a) was of een jonge jongen die de leeftijd van
pubertijd niet heeft bereikt.( Sahieh Muslim 193/14)
In het boek “Kitaab Al-Amraad wal Kaffarat wa Tibbi wa Al-Roqyah”,
geschreven door Shaych Al-Haafidh Abdelwahid Dhiyaa Al-Deen Al-
Maqdisi bij Bab Hijaamah Al-Nissa blz 113 staat het commentaar op deze
hadieth en de Shaych zegt:
“En ik ken geen uitspraak (dat een man bij een vrouw Hidjaamah doet) als
deze. En ik denk dat deze uitspraak VOOR de Openbaring van de verzen
van de hijaab was, en dat het toegestaan was bij noodzaak, En ALLAH
weet het Beste.”
Toch hebben de geleerden in geval van noodzaak, dus als er vrees is voor
de ziekte of situatie en het is aannemelijk dat door middel van Hidjaamah de
situatie verbetert, het toegestaan dat een niet-mahram man een vrouw
behandelt als er wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:
- Toestemming van de man van de vrouw of indien ze geen man heeft haar
mahram in de hoogste graad, zoals haar vader.
- Haar man of als ze niet heeft haar mahram dient erbij te zijn.
- De hadjaam dient godvrezende man te zijn
- De hadjaam dient een betrouwbare man te zijn, bekend om zijn goede gedrag.
- De hadjaam mag de vrouw niet direct met zijn handen aanraken, er dienen
dus handschoenen gebruikt te worden, en het contact te minimaliseren
- De vrouw mag alleen gedeeltes van de plek ontbloten die noodzakelijk
zijn, verder dient te vrouw volledig bedekt te zijn.
En dit zijn de regelgevingen met betrekking tot Hidjaamah, en deze mogen pas benaderd
worden als men zijn best heeft gedaan om een vrouwelijke haadjima te vinden, omdat de
geleerden ook zeggen over bovenstaande hadith, in de tijd van de Profeet (vrede zij met hem)
waren er geen vrouwen die Hidjaamah deden. Pas dan en indien er echte noodzaak is, mag
een man een vrouw behandelen met inachtneming van al deze voorwaarden.

Mag de hadjaam geld vragen?
Een misvatting die er bij de moslims hedendaags is als we spreken over
Roqyah of Hidjaamah, is dat zij denken dat het haram is om hier geld voor
te vragen, we zullen het later hebben over het geld vragen voor Roqyah en
zullen ons nu alleen richten op Hidjaamah.
Het is bewezen in de Soennah dat het toegestaan is om geld te vragen voor
Hidjaamah, het is dus niet haram, alleen is er een meningsverschil bij de
geleerden of het makroeh (afgeraden) is of niet.
Allereerst de ahadieth die het vragen of ontvangen van geld verbieden:
De Profeet (vrede zij met hem) zei:
“ De verdiensten van een hadjaam zijn slecht (khabieth)”(Muslim nr 1568)
Het is overgeleverd van Rafi’ibn Gudayz (moge ALLAH tevreden met hem
zijn) dat de Profeet (vrede zij met hem) zei:
“ De slechtste verdiensten zijn de prijs van een hond en de verdiensten van
een prostituee en de fooi van een hadjaam”( Muslim, Abu Dawud nr 3421
en Ahmad)
Het is overgeleverd dat Abu Hureira (moge ALLAH tevreden met hem
zijn) zei dat de Boodschapper van ALLAH (vrede zij met hem) de
verdiensten van de hadjaam verbood. (Ahmad nr 7635, saheeh verklaard
door Albaani in Sahieh Nasaa-i)
Ahadieth die het ontvangen of vragen van geld toestaan:
Anas ibn Maalik (moge ALLAH tevreden met hem zijn) zei: “Abu Tayba
behandelde de Profeet (vrede zij met hem) met hidaamah en hij gaf het
bevel hem een saa’ dadels te geven.” Bukhari nr 2102 en Muslim nr 1577)
Saa’ is een gewichtsmaat en is ongeveer 4 keer de inhoud die men in 2
handen kan vasthouden.
Ibn ‘Abbas (moge ALLAH tevreden met hem zijn) zei:
“De Profeet (vrede zij met hem) werd behandeld met Hidjaamah en hij gaf
iets aan degene die hem behandeld had.” (Bukhari 2103).
Imam Bukhari gaf het volgende commentaar op deze overlevering en zei:
“Als het haram was zou hij (de Profeet) hem niets hebben gegeven”.
Onder de geleerden die het toegestaan achten om geld te ontvangen waren:
Imam Malik, Imam Shaafi’i, Imam Abu Hanifa.
De Hanbalis achten het makroeh, Imam Ahmad had de mening dat het
toegestaan was om er geld voor te ontvangen, maar dit geld diende
gebruikt te worden om zijn dieren of bediendes mee te voeden of te
gebruiken voor zijn instrumenten (van Hidjaamah).
We kunnen samenvattend zeggen dat het toegestaan is om er geld voor te
ontvangen, doch is het aanbevolen het omwille van ALLAH te doen, maar
iemand die het vraagt begaat er geen zonde mee, en de patiënt dient dan
ook gewoon te betalen.

Wat gebeurt er met de Djinn in het lichaam tijdens Hidjaamah?
Ibn Mas’ood (moge ALLAH tevreden met hem zijn) zei: De Boodschapper
van ALLAH (vrede zij met hem) zei:
“Er is niet 1 van jullie (mensen) die geen Djinn heeft toegewezen gekregen
om zijn metgezel (in het lichaam) te zijn. Ze zeiden, en u ook O
Boodschapper van ALLAH? Hij zei, ik ook, maar ALLAH heeft me
geholpen en hij heeft zichzelf onderworpen (aan de islam), dus hij helpt mij
alleen om het goede te doen.” (Muslim nr 2814)
De Profeet (vrede zij met hem) zei:
“De Shaytaan vloeit (in zijn aderen) door de zoon van Adam zoals bloed
vloeit.” (Bukhari nr 1933 en Muslim nr 2175)
We zien dus aan bovenstaande ahadieth dat de Djinn door het bloed van de
mens stroomt, dit geldt voor de qarien die elke persoon heeft, maar ook
voor de Djinn die door Al-Mass, Sihr of ‘Ain het lichaam binnenkomt.
Op het moment dat er dus Hidjaamah verricht wordt, zal de Djinn hiervan
zeer veel last ondervinden, het kan met de wil van ALLAH zelfs zijn leven
kosten, hij wordt met het slechte bloed als het ware uit het lichaam
gezogen. De Djinn wordt verzwakt, athar van de Sihr of ‘Ain verwijnt of
de Djinn overlijdt in zijn totaliteit, allemaal met de wil van ALLAH.
Je zult dus altijd zien dat mensen die bezeten zijn een grote angst hebben
voor Hidjaamah en allerlei smoesjes verzinnen om het niet te doen, en als ze
het doen kan het voorkomen dat de patiënt veel moet zweten, heel erg
bewegelijk is enz.


Hidjaamah tijdens het vasten?
Hidjaamah tijdens het vasten is een discussie geweest tussen de foeqaha van
vroeger en nu, en er is dus ikhtilaaf (meningsverschil) en beide meningen
hebben sterk bewijs. Ieder moet dus voor zichzelf kijken welk bewijs hem
het sterkste lijkt en dit dan te volgen, ikzelf volg het bewijs dat het
Hidjaamah het vasten niet verbreekt.
Shidad ibn Aws (moge ALLAH tevreden met hem zijn) overlevert dat de
Profeet (vrede zij met hem) zei:
“Degene die Hidjaamah uitvoert en degene bij wie het wordt gedaan, beide
hebben hun vasten verbroken.” (Sunan Ibn Maajah nr 1681)
Bovenstaand hadith is door vele metgezellen overgeleverd en wordt dus
door een aantal foeqaha als bewijs gezien voor het verbreken van het vasten
als men Hidjaamah doet, dit was o.a de mening van Ishaq bin Rawayha, ibn
Mundhir en ‘Ata (moge ALLAH genadig met hen zijn) en van de
metgezellen Ibn ‘Umar, Ibn ‘Abbas en Annas ibn Malik (moge ALLAH
tevreden met hen zijn).
De 2e mening die o.a  aangehangen wordt door Abu Hanifa, Malik, Al-
Shafi’i en Al-Thawri (moge ALLAH genadig met hen zijn) en van de
metgezellen Abu Sa’eed Al-Khudri, Ibn Mas’ud, ‘Aisha en Oemm
Salama (moge ALLAH tevreden met hen zijn).
Ibn ‘Abbas (moge ALLAH tevreden met hem zijn) overleverde dat de
Profeet (vrede zij met hem) ging zitten voor Hidjaamah terwijl hij in een staat
van ihram was en hij ging zitten voor Hidjaamah terwijl hij aan het vasten
was. (Bukhari nr 1938).
Imam Ahmad ibn Hanbal verklaarde het laatste deel van de hadith (over het
vasten) als niet authentiek, maar er is ook nog een andere overlevering die
het toestaat om Hidjaamah te doen als men vast.
Abu Sa’eed Al-Khudri (moge ALLAH tevreden met hem zijn) overlevert
dat de Profeet (vrede zij met hem) toestemming gaf aan een vastende
persoon om te zitten en behandeld te worden met hidjaamah. ( Sharh Al-
Nasai Al-Kubra nr 3224)
De woorden ‘toestemming gaf’ duiden erop dat het eerst verboden was en
nu duswerd  toegestaan, en dit is sterk bewijs voor degenen die juist het
tegengestelde beweren, namelijk dat het eerst toegestaan was en nu
verboden, sommige moehadithoen zoals ibn Hajr Al-‘Asqalani hebben
twijfels gezet bij deze overlevering, of deze wel door Abu Sa’eed Al-Khudri is
overgeleverd, maar anderen hebben dit wel bevestigd.
De volgende hadith is zeer belangrijk bij deze discussie, omdat hier
duidelijk wordt dat het vasten afgeraden werd omdat het een persoon zwak
kon maken.
Anas (moge ALLAH tevreden met hem zijn) werd gevraagd”
“Keurden jullie allen Hidjaamah af voor een vastende persoon?” en hij zei:
“Nee, behalve dat het een persoon zwak maakt.”(Bukhari nr 1940)
Hier wordt dus duidelijk dat de metgezellen niet van mening waren dat
Hidjaamah het vasten verbreekt, maar dat ze liever niet Hidjaamah deden als
ze aan het vasten waren omdat een persoon hierdoor zwak kon worden en
als gevolg van dit zijn vasten moest verbreken om te eten en te drinken.
Abdurrahman ibn Abi Layla overleverde van 1 van de metgezellen (naam
onbekend) dat hij zei:
“De Profeet (vrede zij met hem) verbood Hidjaamah voor een vastende
persoon, en ook het vasten van dagen achter elkaar in de Ramadan zonder
het vasten te verbreken in de nacht, (en hij deed dit) als goedheid voor zijn
metgezellen, maar hij heeft het niet verboden verklaard (Abu Dawood nr
2374).
De goedheid hier in de hadith geeft aan dat Hidjaamah doen tijdens het
vasten het vasten zwaar maakt net als achter elkaar vasten zonder het in de
nacht te verbreken, dus men ziet dat het verbod niet geldt in de essentie van
de Hidjaamah zelf maar het is afgeraden omdat het het vasten vermoeilijkt.
We zien dus dat beide meningen met sterk bewijs komen, toch ben ik
overtuigd van het bewijs dat het doen van Hidjaamah het vasten niet
verbreekt, Wa ALLAHOE A’lam.

Geen opmerkingen: