dinsdag 22 april 2014

Het boze oog en afgunst



Het Boze Oog is echt en geen fabeltje!


Veel moslims geloven niet in het Boze Oog en zien dit gewoon als een
soort bijgeloof en zij die het wel geloven weten er weinig van af of hebben
verkeerde info over het Boze Oog, we zullen insha ALLAH de bewijzen
bekijken die zowel in de Qoran als de Soennah bestaan.

Bewijzen uit de Qoran

In Surah Yoesof vers 67 staat:
“En hij zeide: "O mijn zonen, gaat niet door één poort binnen maar gaat door
verschillende poorten binnen; en ik kan u in niets tegen Allah helpen. De beslissing berust
alleen bij Allah. In Hem stel ik mijn vertrouwen en laat allen die willen vertrouwen, alleen
in Hem hun vertrouwen stellen."
De tafsier van deze vers o.a in tafsier Ibn Kathir, staat dat de reden
waarom de Profeet Yaqoeb (vrede zij met hem) dit tegen zijn zonen zei,
omdat zijn zonen allen mooi waren en hij vreesde dat als ze tegelijk binnen
kwamen de mensen hen zouden raken met het Boze Oog, en in Egypte in
die tijd waren er 4 poorten.
Imam Al-Qurtubi noemt 7 punten met betrekking tot deze verzen die allen
met het Boze Oog te maken hebben, deze punten zijn te vinden in Jaami’
Al-Ahkaam Al-Quraan, bij de uitleg van het bovenstaande vers.
Allah zegt in Surah Al-Qalam vers 51-52:
“En de ongelovigen, wanneer zij het vermaan horen, willen u met hun blikken gaarne ten
val brengen; en zij zeggen: "Hij is zeker krankzinnig."
“ Neen, het (Boek) is niets dan een vermaning voor de werelden.”
Al-Haafiz ibn Kathir (moge ALLAH hem genadig zijn) heeft in zijn tafsier
opgenomen dat onder andere Mujahid (moge ALLAh hem genadig zij) zei
over de woorden, .. met hun blikken gaarne ten val brengen… , zij zullen je
het Boze Oog geven.
Allah de Verhevene zegt in Soerah Al-Baqarah vers 109:
“Velen van de mensen van het Boek, wensen, nadat gij gelovig geworden zijt, u uit afgunst
weder tot ongelovigen te maken, nadat de Waarheid hun is duidelijk geworden. Maar
vergeeft en weest toegefelijk totdat Allah Zijn gebod uitbrengt. Voorzeker, Allah heeft
macht over alle dingen.”
Ibn Katheer zegt in zijn tafsier dat ALLAH de Verhevene de gelovigen
waarschuwt tegen de ongelovigen van de lieden van het boek die hen met
afgunst (hasad) willen raken.
En Ibn Taymiyyah (moge ALLAH hem genadig zijn) zegt in het boek
Iqtidaa Al-Sirat Al-Mustaqeem, dat de joden de mumineen (oprechte
gelovigen) willen raken met afgunst (hasad) vanwege hun leiding, nuttige
kennis en goede daden die ze van ALLAH hebben gekregen.
Allah Zegt in Soerah Al-Nisaa vers 54:
“Of benijden zij de mensen om hetgeen Allah hun vanuit Zijn overvloed heeft gegeven?
Waarlijk, Wij gaven aan de kinderen van Abraham het Boek en de Wijsheid en Wij gaven
hun ook een groot koninkrijk.”
Ibn Kathier (moge ALLAH hem genadig zijn) zegt in zijn tafsier over deze
vers dat het gaat om de joden die de Profeet (vrede zij met hem)
afgunstig (hasad) zijn vanwege het feit dat het iemand van de Arabieren is
die de Profeetschap heeft gekregen en niet iemand van Bani
Israeel (kinderen van Israel).
Allah de Verhevene zegt in Soerah Al-Kahf vers 39:
"En had jij maar, toen jij je tuin binnentrad, gezegd:  “Ma sha Allah, la qoewaata illabilleh” (Wat Allah wil, er is geen kracht dan door Allah)indien jij van mij ziet dat ik minder dan jou ben op het gebied van bezit en kinderen…"
Ibn Kathier (moge ALLAH hem genadig zijn) zegt in zijn tafsier:
En toen je het mooi vond toen je het binnentrad en je er naar keek, prees je
daarvoor ALLAH die jou begunstigde en je rijkdom gaf en kinderen die hij
aan anderen niet gaf en heb je gezegd Het is Zoals ALLAH het
behaagt (Mashaa ALLAH).
Hier geeft Ibn Kathier dus commentaar op bovenstaande vers dat een
persoon ALLAH moet prijzen zodat hij het niet raakt met het Boze Oog of
afgunst.
En de mufasser Al-Uloosi (moge ALLAH hem genadig zijn) zegt in het
boek Ruh Al-Ma’aani dat het hier gaat om het afwenden van een Boos Oog
of Hasad en geeft er een hadith bij.
De bewijzen uit de Qoran zijn overvloedig, maar dit moet voldoende zijn
met de wil van ALLAH.

Bewijzen uit de Soennah
Het is overgeleverd door Abu Umaamah Sahl ibn Haneef die zei:
“Dat ‘Aamir ibn Rabi’ah aan het kijken was naar Abu Sahl ibn Haneef die
zich aan het wassen (ghusl) was, en zei:
“Ik heb nog nooit zoiets gezien(zo mooi) zo’n witte huid.”(in een andere
overlevering zelfs niet de huid van een maagd)
Waarna Sahl ziek op de grond viel.
Ze gingen met hem naar de Boodschapper van ALLAH (vrede zij met
hem) en zeiden hij kan niet zijn hoofd optillen.
De Boodschapper van ALLAH (vrede zij met hem) zei:
“Verdenken jullie iemand met betrekking tot hem”?
Ze zeiden ‘Aamir ibn Rabi’ah.
De Profeet (vrede zij met hem) zei:
“Waarom wenst iemand zijn eigen broer te doden? Als iemand van jullie
iets ziet bij zijn broeder wat hij mooi vindt, vraagt ALLAH dan om het te
zegenen”.
Vervolgens riep de Profeet (vrede zij met hem) om water en beval
‘Aamir om zich ermee te wassen (woedhoe).
Dus ‘Aamir waste er zijn gezicht mee en zijn handen tot aan de elleboog,
zijn knieën en de binnenkant van zijn izaar (onderkleding) en hij (de
Profeet) beval om het over Sahl te gieten.(Imam Ahmad in zijn
Musnad en Nasaa-ie in zijn Sunan Al-Kubra)
In een andere versie, staat er dat Sahl hierna direct beter werd.
We kunnen een aantal zaken leren van deze hadith.
- Het Boze Oog is echt, en kan meteen effect hebben op een persoon, het
kan een persoon ziek maken, doden, of Al-Mass (bezetenheid) veroorzaken,
dit zullen we later bespreken.
- Zelfs een goed mens kan een Boos Oog geven, ‘Aamir was een metgezel,
en behoort dus tot de categorie beste mensen die er bestaan, toch heeft hij
zijn broeder een Boos Oog gegeven, straks zullen we het verschil met
Hasad bespreken.
- Men is verplicht om ALLAH te danken en zegeningen te vragen over wat
hij mooi vindt.
- Genezing van het Boze Oog doet men door de gever ervan zich te laten
wassen en het water over het slachtoffer te gooien.
- De gever is verplicht te wassen indien dit hem gevraagd wordt.
Op gezag van Abu Hureira (moge ALLAH tevreden met hem zijn) dat de
Profeet (vrede zij met hem) zei:
“Het Boze Oog is werkelijkheid (haqq)!
(Bukhari in Kitab Al-Tibb en Imam Ahmad in zijn Musnad)
Op gezag van ‘Aisha (moge ALLAH tevreden met haar zijn) dat de
Profeet (vrede zij met hem) zei:
” Zoek je toevlucht bij ALLAH tegen het Boze Oog, want het Boze Oog is
werkelijkheid!
(Ibn Maajah in Kitaab Al-Tibb en Haakim in Al-Mustadrak)
Op gezag van Jabir (moge ALLAH tevreden met hem zijn) dat de
Profeet (vrede zij met hem) zei:
“De meeste van mijn Ummah zullen sterven na het lot en de
voorbeschikking door het Boze Oog.
(Al-Bukhari in Tareeg Al-Kabeer en is hasan)
Imam Nawawi zegt over bovenstaande hadith in zijn Sharh Saheeh
Muslim:
In de hadith met betrekking tot de voorbeschikking, dit is werkelijkheid,
volgens de teksten en de consensus van de geleerden van Ahlu Sunnah wal
Djama’a, en de betekenis hiervan is dat alle zaken met de wil van ALLAH
gebeuren, en niets gebeurt behalve hoe ALLAH het wilde dat het gebeurde,
en Zijn Kennis hierover was voordat het gebeurd, en er gebeurd geen
schade door het Boze Oog of andere zaken van het goede of het slechte
zonder de Wil van ALLAH de Verhevene.
En de bewijzen in de Sunnah zijn ook tientallen, maar dit moet voldoende
zijn met de wil van ALLAH.

Geen opmerkingen: