donderdag 24 april 2014

Behandeling van het Boze Oog en Al-Hasad






De behandeling van het Boze Oog en Al-Hasad is in 2 te delen, een
behandeling wanneer de gever van het Boze Oog of Al-Hasad bekend
is en een behandeling wanneer de gever ervan onbekend is.

De behandeling van het Boze Oog en Al-Hasad als de gever bekend is

Zoals we eerder hebben gelezen in de overlevering van Sahl ibn Haneef is
de beste behandeling voor het Boze Oog en Al-Hasad het wassen met het
water waarmee de gever zichzelf mee heeft gewassen, hiermee is de patiënt
meteen genezen met de wil van ALLAH, alleen komt het in de praktijk
vaak voor dat men de gever ervan niet kent.
We zullen de methode uitleggen en enkele uitspraken van de geleerden
hierover.
Het is overgeleverd door Abu Umaamah Sahl ibn Haneef die zei:
“Dat ‘Aamir ibn Rabi’ah aan het kijken was naar Abu Sahl ibn Haneef die
zich aan het wassen (ghusl) was, en zei:
“Ik heb nog nooit zoiets gezien(zo mooi) zo’n witte huid.” (in een andere
overlevering zelfs niet de huid van een maagd).
Waarna Sahl ziek op de grond viel. Ze gingen met hem naar de
Boodschapper van ALLAH (vrede zij met hem) en zeiden “hij kan zijn
hoofd niet optillen”.
De Boodschapper van ALLAH (vrede zij met hem) zei:
“Verdenken jullie iemand met betrekking tot hem”?
Ze zeiden ‘Aamir ibn Rabi’ah.
De Profeet (vrede zij met hem) zei:
“Waarom wenst iemand zijn eigen broer te doden? Als iemand van jullie
iets ziet bij zijn broeder wat hij mooi vindt, vraagt ALLAH dan om het te
zegenen”, vervolgens riep de Profeet (vrede zij met hem) om water en
beval ‘Aamir om zich ermee te wassen(woedhoe).
Dus ‘Aamir waste zijn gezicht ermee en zijn handen tot aan de elleboog,
zijn knieën en de binnenkant van zijn izaar (onderkleding) en hij (de
Profeet) beval om het over Sahl te gieten.(Imam Ahmad in zijn
Musnad en Nasaa-ie in zijn Sunan Al-Kubra)
Wanneer een persoon geraakt wordt door het Boze Oog en weet wie de
gever ervan is, dan dient hij naar deze persoon te stappen en hem te vragen
om zichzelf te wassen voor hem, het water dient opgevangen te worden en
het slachtoffer dient zich hiermee te wassen. Wanneer een persoon
gevraagd wordt zichzelf te wassen voor iemand, is hij verplicht dit te doen!
Ibn ‘Abbas (moge ALLAH tevreden met hem zijn) overleverde dat de
Profeet (vrede zij met hem) zei:
“ Het Boze Oog is werkelijkheid en als er iets zou zijn wat het Goddelijke
Lot zou kunnen overnemen dan zou het het Boze Oog zijn. Wanneer je
gevraagd wordt om jezelf te wassen wegens het invloed van het Boze Oog,
was jezelf dan.”(Tirmidhi, Ahmad, Muslim en Saheeh verklaard door
Albaani in Silsilah Saheehah nr 1251)
Al-Bayhaqi zegt: “ Ibn Sihaab Al-Zuhri zegt: ‘De wassing die onze
geleerden aan ons hebben overgebracht bestaat uit het volgende:
“Men geeft een kom water aan de gever (van het Boze Oog) en deze stopt
zijn hand in de kom en spoelt zijn mond met het water in de kom, daarna
wast hij zijn gezicht in de kom, daarna stopt hij zijn linkerhand in de kom
en wast daarmee zijn rechterhand, daarna stopt hij zijn rechterhand in de
kom en wast daarmee zijn linkerhand, daarna stopt hij zijn linkerhand in de
kom en wast daarmee zijn rechter elleboog, daarna stopt hij zijn
rechterhand in de kom en wast daarmee zijn linker elleboog, daarna stopt
hij zijn linkerhand in de kom en wast daarmee zijn rechtervoet, daarna
stopt hij zijn rechterhand in de kom en wast daarmee zijn linkervoet,
daarna stopt hij zijn linkerhand in de kom en wast daarmee zijn
rechterknie, daarna stopt hij zijn rechterhand in de kom en wast daarmee
zijn linkerknie, alles doet men in de kom.
Daarna wast men de binnenkant van zijn onderkleding (izaar) in de kom en
men legt de kom niet op de grond, en hij giet dit water over het
slachtoffer van achteren over zijn hoofd in 1 keer”. (Citaat van Al-Bayhaqi
in Sunan Deel 9 blz 253)
In principe is alles duidelijk wat betreft de bovenstaande beschrijving, er
zijn door geleerden iets kortere beschrijvingen gegeven van het wassen,
maar deze is het meest volledig, het enige wat nog verduidelijkt moet
worden is het wassen aan de binnenkant van de onderkleding (izaar),
hierover zijn meningsverschillen over en we zullen deze bespreken.
Imam Ahmad werd gevraagd omtrent het wassen aan de binnenkant van de
izaar en hij antwoordde: “ Datgene wat de grens vormt van de izaar bij het
lichaam” (Mukhatir Al-Djinn wa Shayateen van Shaych Abdelaziz Al-
Qahtani blz 72)
Het is dus waar de grens van de onderkleding eindigt, dit is dus net boven
het geslachtsdeel tot aan ongeveer de middel.
Ibn Qayyim Al-Jawzi zegt over het wassen onder de izaar:
…. En het wassen onder de izaar en hierover zijn 2 uitspraken:
1: En sommigen zeggen het betreft hier het geslachtsdeel.
2: Dat het de uiteinden zijn van de izaar, datgene wat het lichaam bedekt
van de schaamstreek…(Al-Tibb Al-Nabawi blz 171)
Al-Qaadi ibn Al-‘Arabi zegt over de izaar: “Wat duidelijk is en het
sterkste (bewijs) en de waarheid is, is datgene wat de uiteinden van de
izaar bedekt van het lichaam.”(‘Aradhat Al-Uhudwi Sharh Saheeh Al-
Tirmidhi deel 8 blz 217)
Dit zijn enkele uitspraken van de geleerden, als men de uitspraken
bestudeert dan zal men zien dat de meerderheid van mening is dat onder de
izaar wassen de grens van de izaar wat de schaamstreek bedekt en dus niet
direct het geslachtsdeel is dit is ook de mening van Imam Qurtubi die in
Al-Fath (Sharh Saheeh Bukhari) door Ibn Hajr wordt geciteerd, wa
ALLAHOE A’lam.
Naast deze methode hebben de geleerden andere manieren uit de praktijk
gehaald die met de wil van ALLAH gewerkt hebben zoals het wassen of
drinken van water waarmee een kledingstuk van de gever van het Boze
Oog in is gewassen, meer hierover vindt men bij de meest gestelde vragen
over Roqyah.

De behandeling van het Boze Oog en Al-Hasad als de gever onbekend is:

De behandeling dient dan te bestaan door middel van de toegestane
Roqyah, het gebruik van smeekbedes, toegestane oliën en kruiden en
water waarover de Qoran is gereciteerd.
Men kan de volgende verzen gebruiken:
- Surah Al-Fatiha
- Eerste 5 verzen surah Al-Baqarah
- Vers 109 Surah Al-Baqarah
- Ayat Al-Kursi
- Laatste 2 verzen Surah Al-Baqarah (Begint met “Amana Rasoel”)
- vers 54 Surah Al-Nisa
- vers 131 Surah Taha
- vers 39 Surah Al-Kahf
- vers 51 en 52 Surah Al-Kalam
- Surah Al-Ikhlaas
- Surah Al-Falaq
- Surah Al-Nass
Men dient ook de volgende smeekbedes te gebruiken:
- A’oedhoe bi-kalimaatillaahi taammaati min sharri ma khalaq (Ik zoek mijn
toevlucht in de perfecte woorden van Allah tegen al het kwaad dat Hij
geschapen heeft)
- A’oedhoe bi-kalimmaatillaahi taammaa min koellie shaytaanien wa
haammaa wa mien koellie ‘aajnien laamma (Ik zoek toevlucht bij de
perfecte woorden van Allah tegen elke opstandige shaytaan en beest en
tegen elke jaloers en boze oog)
- Bismillahi Arqiek, min Koelli Shayien Juhdiek, min Sharri Koelli Nafsen
aw ‘aynien Haasidien Allahoe Jashfiek, Bismillahi Arqiek.
- Allahoemma Rabbi Al-Naas, Adhabil Baas, Ashfi Anta Shaafi, Laa Shifa-a
Illa Shifaa-uk, Shifaa-un Lajughadiroe Saqaman.
Deze verzen en smeekbedes dient men ook over water te reciteren waar
men zichzelf mee wast en over olie waarmee men zich insmeert.
De behandeling van het Boze Oog en Al-Hasad gaat verder op bijna
dezelfde manier als Sihr en Al-Mass, men kan ook meer verzen in
Appendix 4 hierover vinden.
En met de wil van ALLAH zal de genezing komen.

Geen opmerkingen: