dinsdag 22 april 2014

Bezetenheid: Al-Mass al Garizji



Al-Mass Al-Garizji is een vorm van bezetenheid waarbij de Shaytaan de
mens lastig valt van buiten waardoor een persoon het moeilijk krijgt in
zijn leven, dit valt niet onder waswaas.
De Shaytaan raakt en valt deze persoon letterlijk lastig van buiten zijn
lichaam, hierdoor krijgt de persoon zowel lichamelijk als geestelijke
klachten, ook komt het voor dat de Shaytaan verschijnt aan deze persoon
in de gedaante van bijvoorbeeld zijn vrouw om gemeenschap te hebben of
in de gedaante van enge dingen om deze persoon bang te maken. Heel
vaak betreft het hier een Djinn Tajier.
Muslim heeft een hadith in zijn Sahieh staan die overgeleverd is door
Hudaifah (moge ALLAH tevreden met hem zijn) die zei:
“ Toen we aan het eten waren met de Profeet (vrede zij met hem),
plaatsten we onze handen niet richting het bord voordat de Boodschapper
van ALLAH(vrede zij met hem) zijn hand er als eerst plaatste.
We waren een keer met hem aan het eten, toen er een jong meisje kwam
aanzetten alsof zij werd geduwd.
Ze wilde met haar hand richting het eten gaan, maar de Boodschapper
van ALLAH (vrede zij met hem) hield haar hand vast.
Toen kwam er een bedoeïen aanzetten alsof hij werd geduwd, en hij hield
zijn hand vast.
En toen zei de Boodschapper van ALLAH (vrede zij met hem):
“ De Shaytaan ziet voedsel als wettig (voor zichzelf) waarover de naam
van ALLAH niet is uitgesproken. Hij bracht dit meisje zodat het voedsel
toegestaan wordt voor hem (de Shaytaan) via haar, maar ik hield haar
hand vast.
Toen bracht hij deze bedoeïen zodat het voedsel toegestaan wordt voor
hem(de shaytaan) via hem (de bedoeïen), maar ik hield zijn hand vast.
Bij Degene in wiens Hand mijn ziel is, zijn hand (van de Shaytaan) is in de
mijne samen met haar hand (van het meisje).”
We zien dus in deze hadith 2 duidelijke voorbeelden van Al-Mass Al-
Garizi, de Shaytaan zette deze 2 personen aan om zonder de naam van
ALLAH te zeggen als wilden te gaan eten, want in de hadith zitten de
woorden “Ka annaha Tadfa’” wat betekent het leek alsof zij geduwd werd,
dus ze deed het niet met haar eigen wil, de geleerden hebben dus uit deze
hadith het bewijs gehaald voor deze soort bezetenheid.

Geen opmerkingen: