dinsdag 22 april 2014

Verschil tussen het Boze Oog en Al-Hasad (afgunst) en de soorten ervan



Verschil tussen het Boze Oog en Al-Hasad

Vele mensen denken dat er alleen het Boze Oog bestaat, maar ze hebben
het mis, er is ook Al-Hasad oftewel afgunst, we zullen de verschillen en
overeenkomsten bespreken om zodoende een beter beeld te krijgen van
beide.
Shaych Mohammed Al-Ameen Al-Mokhtari Al-Shanqeeti zegt in Adwa
Al-Bajaan het volgende over het Boze Oog en Al-Hasad:

“ En zij delen overeenkomsten ‘Ain en Al-Hasad in de sporen die ze
nalaten (die ziektes), maar zij verschillen in werking en essentie.
Want de Hasid geeft afgunst terwijl hij degene niet eens ziet en kan afgunst
geven over zaken die niet eens gebeurd zijn.(iemand is bijv. afgunstig dat
iemand zijn diploma haalt, terwijl deze persoon nog in beginfase is van de
opleiding).
En het doel is het hart pijnigen (van het slachtoffer) vanwege de vele
gunsten die bij de afgunstige zijn en de intentie is om het weg te nemen bij
hem of wensen dat ze niet bij de afgunstige terechtkomen (de gunsten). En
de gever van het Boze Oog kan alleen een Boos Oog geven op wat hij ziet
en wat er op dat moment gaande is en zijn doel is de behoefte van zijn
ogen te vervullen en hij geeft een Boos Oog op datgene waar hij bang is
om het te raken met iets slechts zoals zijn kinderen en rijkdom.”
We zien hier dus de uitleg van deze Shaych dat het verschil tussen Boze
Oog en Al-Hasad uitlegt, het komt er dus op neer dat iedereen een Boos
Oog kan geven, en dus kan het ook afkomen van goede mensen, zoals we
hebben gezien in de hadith van Sahl ibn Haneef.
Maar AL-Hasad daarentegen kan alleen afkomen van een slechte ziel, een
slecht persoon die zijn medemens afgunstig is en kwaad aan wil doen, deze
persoon wenst de gunsten van een ander weg, niet om ze zelf te krijgen,
nee, zolang de ander ze maar niet heeft, moge ALLAH ons behoeden voor
het treffen van zulke mensen of Djinn.
En zo zijn er nog meer verschillen zoals Ibn Qayyim (moge ALLAH hem
genadig zijn) zegt in Al-Fawaaid (2/233)
Hierin geeft de Imam aan dat Al-Hasad meer algemeen is en ook Al-‘Ain
omvat en dit ook de reden is dat ALLAH in Surah Al-Falaq alleen Al-
Hasad heeft opgenomen en niet Al-‘Ain, omdat iemand die toevlucht zoekt
tegen Al-Hasad bij ALLAH dit ook automatisch doet voor het Boze Oog,
maar iemand die zijn toevlucht zoekt tegen het Boze Oog hiermee niet AlHasad
meeneemt, en dit is wederom 1 van de grote wijsheden en wonderen
die ALLAH ons prijs geeft.
En een ander verschil tussen de 2 is dat Al-Hasad niet gegeven kan worden
aan zijn eigen gezin, vermogen, woning enz.
Maar dit is bij het Boze Oog juist wel het geval, omdat de essentie van Al-
Hasad het wegnemen van de gunst bij de begunstigde en wie zou zichzelf
nou zijn eigen gunsten ontnemen, maar bij het Boze Oog is het anders,
omdat hiermee een persoon zijn eigen gunsten zoals zijn kinderen,
vermogen of huis bewondert en mooi vindt, maar er vervolgens geen
zegeningen bij ALLAH voor vraagt, en dus is de kans groot dat hij ze zelf
raakt met het Boze Oog.
Ook is het getroffen worden met Al-Hasad vele malen ergen dan het Boze
Oog en de behandeling ervan is moeilijker, maar zoals bepaalde Selef
hebben gezegd Al-Hasad is een ziekte die erger is voor de Hasid(gever van
de hasid) dan voor de Mahsud(slachtoffer van de Hasid).
Omdat het hart van de Hasid geen rust zal kennen en zijn slechte ziel is
altijd in gevecht met zichzelf.
Soorten Boze Oog
A: Boze oog die bekende lichamelijk ziektes veroorzaakt:
En deze soort van het Boze Oog veroorzaakt ziektes die bekend zijn bij
artsen, zoals kanker tuberculose en andere ziektes, en de oorzaak van deze
ziektes is in sommige gevallen dus het Boze Oog en Al-Hasad, en deze
vorm is weer in de volgende groepen te verdelen.
1: Boze oog dat veel pijn veroorzaakt:
a: Boze oog dat pijn veroorzaakt in het hele lichaam en dit gaat gepaard
met veel pijn, stress, slapheid en het niet in staat zijn om te werken.
b: Boze Oog dat pijn veroorzaakt in een deel of bepaalde delen van het
lichaam, en die zelfs bij medisch onderzoek redenen vinden voor deze pijn
in het lichaam.
c: Boze Oog dat pijn veroorzaakt in het lichaam dat mobiel is en dus soms
pijn in het hoofd veroorzaakt en dan weer in het been enz.
2: Boze Oog dat kramp en schokken veroorzaakt in het lichaam en
afhankelijk is van de staat van een persoon zoals boosheid en vreugde,
en deze zijn in 2 groepen te verdelen:
a: Boze Oog dat kramp en schokken veroorzaakt in het lichaam maar voor
een korte duur, en soms gebeurt dit vooral bij woede of vreugde, en sterkte
hiervan is afhankelijk van degene die de boze oog heeft gegeven.
b: Boze Oog dat kramp of schokken veroorzaak in het lichaam voor een
zeer lange periode en dit kan ook door effecten van buitenaf komen.
3: Boze Oog dat de zintuigen aantast, en deze is in 2 groepen te delen:
a: Boze Oog dat de zintuigen blijvend aantast, en hierdoor kan een persoon
wellicht niet horen, zien, ruiken of praten en de persoon zal voor altijd zo
blijven totdat het Boze Oog door ALLAH wordt vernietigd en door HEM
wordt genezen.
b: Boze Oog dat de zintuigen tijdelijk aantast en men dus tijdelijk niet kan
horen, zien, ruiken of praten en dan opeens wel, en dan kan het weer na
een tijdje terugkomen en na een tijdje weer weggaan, enz.
4: Boze Oog dat verlamming veroorzaakt en dit is te verdelen in de
volgende groepen:
a: Boze Oog dat volledige verlamming veroorzaakt en deze persoon is niet
in staat om ooit nog te bewegen of te lopen totdat met de Wil van ALLAH
het boze oog wordt weggehaald.
b: Boze Oog dat gedeeltelijke of plaatselijke verlamming brengt, zo kan
dus een hand, of been verlamd zijn, en dit blijft zo totdat ALLAH het Boze
Oog weghaald
c: Boze Oog dat mobiele verlamming veroorzaakt, dus een hand kan
verlamd zijn en dan gaat het over naar een been enz, en ook dit blijft zo
totdat ALLAH het Boze Oog weghaald.
5: Boze Oog dat lusteloosheid of luiheid veroorzaakt en deze is in 2
groepen te delen:
a: Boze Oog dat lusteloosheid of luiheid veroorzaakt en dat altijd
voortduurd, deze persoon voelt zich altijd moe en is niet in staat om te
werken of wat dan ook voor activiteit te doen.
b: Boze Oog dat lusteloosheid of luiheid veroorzaakt maar niet
voortdurend is, dus een persoon kan zich soms heel moe voelen en niet in
staat zijn om enige activiteit te doen en de volgende keer voelt hij zich
sterk en fit alsof er niks aan de hand is.
6: Boze Oog dat bloedingen veroorzaakt en onregelmatige
menstruatie, en dit komt alleen bij vrouwen voor.
B: Boze Oog dat ziektes veroorzaakt die onbekend zijn en waarvoor
geen medische oorzaak voor te vinden is, en deze zijn in 2 groepen te
delen:
a: Boze Oog dat ziektes veroorzaakt die onbekend zijn en die het hele
lichaam raken en de pijn hiervan altijd aanwezig is, en de doktoren kunnen
zelfs na medisch onderzoek hiervoor geen reden vinden.
b: Boze Oog dat ziektes veroorzaakt die onbekend zijn en die een deel van
het lichaam raken en de pijn hiervan altijd aanwezig is, en de doktoren
kunnen zelfs na medisch onderzoek hiervoor geen reden vinden.
Boze Oog van de mens en van de Djinn!
Ibnul Qayyim Al-Jawzi (moge ALLAH genadig zijn met hem) zei:
“En het Boze Oog bestaat uit 2 soorten ogen (‘ajnaan): Boze Oog van de
mens en het Boze Oog van de Djinn en het is overgeleverd door Oemm
Salamah (moge ALLAH tevreden met haar zijn), dat de Profeet (vrede zij
met hem) in haar huis was en een vlek zag op het gezicht van haar
buurvrouw en zei:
“Doe Roqyah bij haar want ze is geraakt met het Boze Oog”.(Bukhari
Kitaab Al-Tibb nr 5739 en Muslim Kitaab Al-Salaam nr 2197)
Ibnul Qayyim vervolgt en zegt:
“Huseyn ibn Mas’ud Al-Fara zegt; en het woord saf’at of nadrat (blik met
het oog), dit is van de Djinn, en hij zegt dus dit is een Boze Oog afkomstig
van de Djinn.(Al-Tibb Al-Nabawi blz 164)
En Shaych Mohammed ibn Abdulwahhab(moge ALLAH genadig met hem
zijn) zei:
“ En Zijn uitspraak, “Wa Minn Sarri Hasideen iwa Hasad” (Surah Al-
Falaq) houdt in de Hasad van de Djinn en de mens, want de Shaytaan en
zijn volgelingen hebben afgunst (Jahsadoen) tegen de gelovigen over wat
ALLAH hen voor gunsten heeft gegeven.” (Tafseer Surah Al-Falaq blz 30)
Toen Shaych ibn Djibrien werd gevraagd of een Djinn een Boze Oog aan
een mens kan geven, zei hij kort samengevat:
“We kunnen zeggen dat we hier niet van gevrijwaard zijn, en het is
duidelijk dat de Djinn bestaan uit lucht en zij kunnen vliegen in de lucht en
grote afstanden afleggen en dus is het niet vreemd dat zij ook een mens
kunnen raken met hun ogen.
En het bewijs voor dat Djinn een mens een Boze Oog kan geven is wat
overgeleverd is door Abu Sa’eed Al-Khudri (moge ALLAH tevreden met
hem zijn) die zei:
“De Profeet (vrede zij met hem) zocht altijd zijn toevlucht bij ALLAH
tegen het Boze Oog van de Djinn en daarna het Boze Oog van de mens,
toen de Mu’awidatay (Surah Al-Falaq en Al-Nas) werden geobenpaard
gebruikte hij deze en liet wat hij daarvoor gebruikte gaan”.(Sunan Tirmidhi
Kitaab Al-Tibb nr 2150)
En in een andere overlevering: … zocht hij toevlucht bij ALLAH tegen de
Djinn en het Boze Oog van de mens.(Al-Nasaa-ie Kitaab Al-Isti’aadah nr
37).
De eigenschappen van de ‘Aaien en de Hasid
Hieronder volgen een aantal kenmerken van de ‘Aaien en de Hasid (mensen
die Boze Oog en Al-Hasad geven).
- Je zal zien dat deze persoon doorgaans nooit ALLAH prijst voor wat hij
krijgt en ook niet als hij iets moois zit, of het nou een mens, materie of dier
is en ook al bezit hij alles wat zijn hartje begeert, de persoon vraagt nooit
zegeningen ervoor, en is niet tevreden.
- De persoon is vaak geërgerd over de Qadr van ALLAH en wanneer de
gunsten van ALLAH hem niet bereiken.
- Gedenkt ALLAH weinig, maar praat veel over inkomsten en rijkdom en
is veel bezig met de wereld en om deze zaken binnen te halen.
- Kijkt vaak met wijd gespreide ogen naar zaken die hij mooi vindt en hij
kijkt verrast en vol verbazing met afkeer in zijn blik.
- Altijd ontevreden met een donker gezicht en zijn hart is onrustig, gevuld
met een ziekte van haat en jaloezie.
- Hij volgt en onderzoekt altijd de fouten van mensen die hij afgunstig is.
- Hij zal de goede eigenschappen van degene die hij begunstigd altijd
kleineren en belachelijk maken of ze verbergen voor anderen.
- Hij zal altijd in bijzijn van degene die hij afgunstig is hem beledigen en
grappen over hem maken, omdat hij diep in zijn hart deze persoon haat
vanwege zijn gunsten.

Hoe werken het Boze Oog en Hasad?
Hoe het Boze Oog en Al-Hasad precies werken is geen bewijs voor, het
betreft een zaak van het ongeziene, er zijn bepaalde geleerden die hun
ijtihad en verhalen van mensen in de praktijk hebben gebruikt om er een
uitleg van te geven.
Al-Haafid ibn Hajr Al-‘Asqalani zegt:
Als er verschillende mensen bijelkaar zijn, dan kan het zijn dat door 1 van
hen gif van het oog van de ‘Aaien (gever van het boze oog) door de lucht
naar het lichaam van de ma’joon (slachtoffer van het boze oog) gaat, en het
is overgeleverd van een aantal gevers van het Boos Oog dat zij zeiden:
“Als ik iets zag wat ik mooi vond, kwam er hitte uit mijn oog” (Fath Al-
Baari 200/10)
Dit is ook de uitleg die Ibn Al-Qayyim eraan gaf in het werk Al-Badaaie’
Al-Tafseer 5/414-415.
Omdat dit een zaak betreft waarover geen duidelijk teksten in de Koran
noch de Sunnah zijn, dient een persoon hier niet teveel op in te gaan, ik
heb de teksten van deze geleerden aangehaald om een bepaald beeld te
krijgen over het Boze Oog, het beeld van het gif komt overeen met de
praktijk, omdat vaak wanneer een persoon geneest van het Boze Oog er
vieze pus uit zijn lichaam kan komen, dat was het gif wat dus in het
lichaam is gegaan door het Boze Oog, dit gif kan uiteindelijk 3 zaken
veroorzaken;
1: De dood
2: Een ziekte of aandoening zoals verlamming, blindheid, niet meer
kunnen praten enz.
3: Bezetenheid, de Djinn kan dan weer dezelfde symptomen veroorzaken
wat Sihr en Al-Mass kunnen veroorzaken, zoals krankzinnigheid, de dood,
ziektes enz.

Wat te doen om het Boze Oog af te weren als men vreest dat men
wordt geraakt?
De geleerden van Ahlu Sunnah hebben gesproken over wat een persoon
dient te doen indien hij vreest dat hijzelf of zijn eigendommen of kinderen
enz, geraakt worden met het Boze Oog, ik zal hieronder een aantal
uitspraken neerzetten.
Shaych ‘Atiya Mohammed Salim(moge ALLAH hem genadig zijn) zegt:
“En men dient te zeggen wanneer een persoon vrees heeft dat hijzelf of zijn
eigendommen geraakt worden met het Boze Oog van mensen, door te
zeggen “Maa Shaa ALLAH, Tabarak ALLAH” zijn stem verheffend zodat
de persoon waarvoor hij vrees had(dat hij hem zou raken met het Boze
Oog) hem hoort, of hij verricht de Takbeer overzichzelf en zijn
eigendommen door te zeggen, Allahu Akbar en dit 3 maal.”(Al-‘Ain wa
Roqyah wal Istisfaa minnal Quran wa Sunnah blz 45)
En Ibn Taymmiyyah(moge ALLAH tevreden met hem zijn) die zei:
“En Al-Takbeer(het zeggen van ALLAHU Akbar) is in de Shari’a ook een
manier voor verdediging tegen de Shayateen van onder de mens en de
Djinn en het Vuur wat voor ons een vijand is… “(Majmoo’ Fatawa 24/229)
En Shaych Mohammed Al-Ameen Al-Mokhtari Al-Shanqeeti(moge
ALLAH hem genadig zijn) zegt:
“ En van de beste beschermingen bij de vrees voor het Boze Oog, is het
doen van Takbeer 3x bij het vrezen van het Boze Oog(om ermee geraakt te
worden), want voorwaar ALLAH zal hiermee het Boze Oog afwenden, en
alle Lof Zij ALLAH.”(Adwaa Al-Bayaan 9/ 650-651)

Geen opmerkingen: